Prawda i mity o marketingu w drukarni: PPC vs SEO

Jakie są różnice między kampanią Google Adwords a pozycjonowaniem? Co się bardziej opłaca? Kolejny artykuł z cyklu „Prawdy i mity o marketingu w drukarni” poświęconego efektywnej sprzedaży.

Dziś zestawimy dwa podstawowe zagadnienia związane z wyszukiwarką Google i przeanalizujemy je w odniesieniu do możliwości sprzedażowych. W artykule porównamy linki sponsorowane Google AdWords rozliczane w modelu PPC (pay per click) z pozycjonowaniem SEO (search engine optimization).

Przy zestawianiu odgórnie założyłem, że obie usługi zlecamy profesjonalnej firmie SEM. Zobaczmy, czego możemy się spodziewać decydując się na zwiększenie swojej widoczności w wynikach sponsorowanych oraz organicznych wyszukiwarki Google w ramach przygotowania, prowadzenia i efektów kampanii.

Kampania AdWords

Pozycjonowanie

Przygotowanie

Kilka godzin

Kilka dni (optymalizacja strony)

Trudność uruchomienia

Duża

Duża

Optymalizacja i utrzymanie(Nakłady pracy w czasie trwania kampanii)

Modyfikacje w ustawieniach kampanii są niezbędne do optymalizacji wydajności i kosztów kampanii.

Ciągłe prace związane z pozycjonowaniem serwisu (katalogi, precle, linki, artykuły itp.)

Model rozliczeń

CPC (koszt za klik)

Za efekty (pozycje w wyszukiwarce) lub abonament.

Koszty

Duże. Od samego początku.

Dopiero po osiągnięciu wysokich pozycji lub abonament.

Czas , po jakim widzimy efekty

Od razu

Długi.

Pierwsze efekty dopiero po ok. 3 miesiącach od uruchomienia. Zadowalające przeważnie po roku.

Targetowanie (geolokalizacja)

Bardzo dobre

Możliwe. Trudne do zrealizowania.

Przełożenie na sprzedaż

Bardzo duże – oczywiście przy dobrze dobranych frazach i wysokiej średniej pozycji wyświetlania reklmy.

Duże – jeżeli pozycje są wysokie i frazy odpowiednio dobrane.

Kontrola kampanii

Mamy pełną kontrolę: nad ilością klików, budżetem dziennym, pozycją reklamy w wyszukiwarce.

Niska. Wszelkie zmiany będą widoczne dopiero po jakimś czasie (tygodnie, miesiące)

Przybliżony budżet miesięczny

Nie ma reguły. Dobrze, gdy jest on nieograniczony. Dopiero po uruchomieniu kampanii można obniżyć koszty, dokonując optymalizacji m.in. słów kluczowych.

Od czego zacząć: 100 zł/dzień na frazy longtailowe. Docelowo koszt może sięgać nawet 1000 zł/dzień, jeżeli utworzone kampanie będą przynosiły dodatni ROI.

Wedle umowy z Agencją. 20 fraz nie powinno przekraczać 3000 zł/msc. Płatne dopiero po osiągnięciu pozycji lub abonament.

Koszty agencji

Przeważnie: 5-15% budżetu, nie mniej niż 300 zł

Jak wyżej

Umowa / Rezygnacja

Po wykorzystaniu budżetu wygasa.

Często podpisywana na 12 miesięcy z 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Dodatki

Kupon od Google na start 250 zł

W zależności od Agencji, frazy z długiego ogona w cenie kampanii

 

Oczywiście są to dwa różne media i porównywanie ich efektywności ma na celu jedynie przybliżenie różnic w sposobie prowadzeniu kampanii oraz w ponoszonych kosztach. Zestawiam je ze sobą, ponieważ mają wspólne źródło – pochodzą z wyszukiwarki Google – i dla użytkownika końcowego (laika) niczym się nie różnią.

Musimy dbać o to, aby nasza sprzedaż rozwijała się wielokanałowo. Opieranie biznesu tylko na jednym źródle (Google, Allegro, placówka stacjonarna itp.) jest dość ryzykowne. W końcu który przedsiębiorca chce być uzależniony tylko od jednego klienta. Musimy zadbać o dużą liczbę klientów, którzy przychodzą do nas z różnych miejsc. Tylko takie podejście zapewni stabilność finansową firmie, a to z kolei przełoży się na ogólny sukces.

Podawane wartości mają na celu przybliżenie skali inwestycji i nie są danymi wiążącymi.

Więcej o Adwords.

Więcej o Pozycjonowaniu.

 

O autorze
Grzegorz Jastrzębski

Grzegorz Jastrzębski jest Wiceprezesem Zarządu IWARE Internet Software House i współwłaścicielem kilku spółek w różnych gałęziach e-biznesu. Jego główną pasją jest rozwój iwarePRINT i śledzenie oraz prowadzenie internetowych kampanii reklamowych. Z rynkiem Web-to-Print związany od 2009 roku.

Podziel się wpisem:

KOMENTARZE

komentarzy