Blog

MVP: wdrożenie z małym budżetem

Opublikowano 01 czerwca 2017

startujący prom kosmiczny

Jeśli wdrożenie realizujesz samodzielnie, a do tego dysponujesz niewielkim budżetem, to bez właściwej strategii startu istnieje duża szansa, że potrwa ono zbyt długo. Łatwo się wypalić, gdy wizja idealnego serwisu jest daleka od realizacji. Jak więc uniknąć pułapek wdrożenia z małym budżetem?

MVP

Kiedy nie masz dużych zasobów i dodatkowych rąk do pracy najlepiej podejść do tematu w podobny sposób jak robią to startupy i stworzyć minimalny spełniający swe przeznaczenie produkt (MVP).

MVP to taki etap rozwoju produktu, w którym posiada on wystarczające minimum funkcjonalności i użyteczności by zadowolić początkowych klientów i otrzymać informacje zwrotne przydatne w dalszych etapach rozwoju. Innymi słowy, w ramach Twojej wizji maksymalnie wcześnie uruchom działający sklep, a poprawki i nowe funkcjonalności wprowadzaj w kolejnych wersjach.

Należy poświęcić odrobinę czasu na stworzenie listy rzeczy, bez których strona nie będzie gotowa i wszystkie inne przypisywać do kolejnych planowanych iteracji. Ważne na tym etapie jest to, żeby bez żalu z MVP odsiewać wszystko co mogłoby opóźnić start.

Terminy

Należy też ustalić sobie termin startu. Wdrażanie na zasadzie “będzie gotowe to wystartujemy” nieuchronnie spowoduje, że start będzie odwlekany i odwlekany, bo zawsze coś się pojawi. Lepiej jest wystartować z minimum i nie-niezbędne rzeczy dodawać z czasem.

Podobnie zresztą postępują drukarnie z dużymi budżetami. Tylko w ten sposób masz szansę nie zakopać się na rok w pracach wdrożeniowych.

W przypadku e-sklepu dla drukarni, MVP można oprzeć na tym co zawarte jest w systemie – iwarePRINT tworzymy od kilku lat i funkcjonalności mu nie brakuje. Większość prac najlepiej więc skoncentrować na treści – wprowadzaniu produktów, opisów oraz niezbędnych artykułów – regulaminu, kosztów dostawy i warunków reklamacji.

Dobrą praktyką jest też tzw. “miękki start”. W przypadku e-drukarni może polegać na zaproszeniu kilku klientów lub pracowników do testów gotowego serwisu. Osoby testujące powinny być entuzjastycznie nastawione i nie zniechęcać się łatwo. Na pewno natrafią na jakieś trudności – po to właśnie testują serwis. Ważne jest żeby zebrać taki feedback i wprowadzić odpowiednie zmiany w kolejnych iteracjach serwisu.

Grafika

Gdyby mnie zapytać na co przeznaczyłbym pierwsze 5 tyś. zł przy zakładaniu drukarni na iwarePRINT to odpowiedziałbym, że na stworzenie indywidualnej skórki. Wygląd serwisu i jego UX to jeden z ważniejszych elementów budowania marki w internecie. O tym dlaczego design graficzny Twojego sklepu jest ważniejszy niż myślisz pisałem już wcześniej.

Jeśli jednak nie możesz w początkowej fazie przeznaczyć dodatkowych środków, to wykorzystaj szablony, które dostajesz od nas za darmo. Być może nie będą idealne, ale są sprawdzone i łatwo wprowadzać w nich modyfikacje. Godne zainteresowania są zwłaszcza te z numerami 6 i 7 – mają nowoczesny design i są responsywne, co zwiększa dotarcie do klientów.

Nie marnuj czasu i energii na drobiazgi. Gdy po trzech miesiącach nie masz wprowadzonych produktów i skonfigurowanego sklepu, a zajmujesz się ustalaniem wielkości czcionki to znaczy, że powinieneś zmienić priorytety.

Jeśli wdrożenie prowadzisz samodzielnie i z niskim budżetem to małe szanse, że w krótkim czasie da uda się doprowadzić serwis do wymarzonego ideału. Ideał nie jest potrzebny do sprzedawania. Lepiej wypuścić minimalny działający produkt i udoskonalać go z czasem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Newsletter

Na bieżąco i z tematem pod reką.

Umów się na prezentację systemu
Szybkie pytanie, szybka odpowiedź, szybki kontakt.
+48 533 025 708 (w sprawach sprzedażowych)